Projekt interdyscyplinarny

„Tajemnice wody”

 

 

 

1.        Ogólne założenia projektu

 

§  Projekt „Tajemnice wody” opracowany został przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych.

§  Projekt jest skierowany do uczniów wszystkich klas gimnazjum oraz do uczniów klas pierwszych i drugich liceum.

 

 

2.        Cele projektu

 

§  zainteresowanie matematyką i naukami przyrodniczymi

§  poszerzenie wiedzy na temat procesów i zjawisk zachodzących na Ziemi, w których bierze udział woda

§  poznanie wody jako związku chemicznego, właściwości fizycznych wody, biologicznych funkcji wody jako substancji warunkującej życie na Ziemi i jako środowiska życia różnych organizmów oraz zastosowań wody jako odnawialnego źródła energii

§  uwrażliwienie na konieczność dbania o zasoby wodne na Ziemi i na odpowiedzialność człowieka za stan tych zasobów

§  dostrzeganie problemów ekologicznych i kształtowanie postawy poszanowania i odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze

§  rozwijanie umiejętności współpracy z innymi i współdziałania w zespole

 

 

3.        Przedsięwzięcia realizowane w ramach projektu

 

Realizowane zadania

Klasa realizująca zadanie

Termin realizacji zadań

Nauczyciel odpowiedzialny

1. Przygotowanie plakatów / posterów o tematyce:

Zmiany sieci hydrograficznej miasta Poznania na przykładzie doliny Warty.

klasa

I liceum

do

15.02.2010

Magdalena Kaczmarczyk

1. Przygotowanie plakatów / posterów o tematyce:

I. Twardość wody.

II. Badania fizyko-chemiczne wody.

 

2. Przygotowanie pokazu na temat:

I. Badania fizyko-chemiczne wody.

II. Chemiczny skład wody.

klasa II liceum

do 15.02.2010

Damian Krawczyk

1. Przygotowanie plakatów / posterów o tematyce:

I. Woda – substancja warunkująca życie na Ziemi – biologiczne funkcje wody.

II. Woda jako środowisko życia różnych organizmów.

*      Życie w wodzie słodkiej – rzeki i jeziora jako jedne z najbardziej bogatych biotopów na naszej planecie.

*      Życie w wodzie słonej – strefy życia w morzach i oceanach.

*      Gatunki organizmów zagrożonych wyginięciem z powodu zanieczyszczeń wód.

 

 

2. Wyjście do kina IMAX na film pt. Perła Oceanów 3D. Spacer po rafie. Napisanie recenzji filmu i zamieszczenie jej na stronie internetowej szkoły. Opracowanie plakatu ilustrującego najważniejsze zagadnienia obejrzanej opowieści o morskich głębinach.

 

 

3. Obejrzenie razem z uczniami filmu BBC Planeta Ziemia – woda.

klasy:

I A oraz I B gimnazjum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

klasy:

I A oraz I B gimnazjum

 

 

 

 

 

 

uczestnicy kółka biologicznego

do

15.02.2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

do

15.02.2010

 

 

 

 

 

 

 

do

15.02.2010

Barbara Matykiewicz

1. Przygotowanie plakatów / posterów o tematyce:

I. Stany skupienia wody.

II. Woda na innych ciałach niebieskich.

III. Budowa i działanie elektrowni wodnej.

 

 

2. Przygotowanie mapy pt. Rozmieszczenie elektrowni wodnych na terenie Polski.

klasy:

II A oraz II B gimnazjum

 

 

 

 

 

klasy:

II A oraz II B gimnazjum

do 15.02.2010

 

 

 

 

 

 

do 15.02.2010

Alina Piwowarczyk

1. Przygotowanie plakatów / posterów o tematyce:

I. Stan Bałtyku.

II. Stan wód w Wielkopolsce.

III. Katastrofy tankowców.

IV. Jakie działania mogę podjąć, aby oszczędzać wodę i poprawić jej stan?

klasy:

III A oraz

III B gimnazjum

 

do

15.02.2010

Marta Winkel

1. Przygotowanie jednego matematycznego zadania tekstowego związanego z tematyką wody. Podanie treści zadania oraz jego rozwiązania.

 

 

2. Konkurs dla uczniów z wybranych zadań tekstowych.

 

 

 

 

 

3. Przygotowanie w każdej sali gazetki ściennej na temat „Woda w statystyce”.

wszystkie klasy – każdy uczeń indywidualnie

 

 

wszystkie klasy

(konkurs opracowują nauczyciele)

 

 

wszystkie klasy

do 21.12.2009

 

 

 

 

23.03.2010

 

 

 

 

 

 

22.03.2010

Małgorzata Krych

Justyna Nowak

 

 

 

Przygotowane przez uczniów plakaty / postery zostaną ocenione przez nauczycieli. W terminie między 15 marca a 27 marca 2010 roku zorganizowana zostanie wystawa pt. Tajemnice wody, na którą złożą się prace uczniów. Dzień 22 marca jest Światowym Dniem Wody, dlatego będzie to kulminacyjny dzień całego projektu.

 

POWRÓT