Ogólne założenia projektu

  • Projekt "Uczeni o Bogu" opracowany został przez nauczycieli przedmiotów matematycznych
    i przyrodniczych.
  • Projekt jest skierowany do uczniów klas trzecich gimnazjum oraz do uczniów klasy pierwszej
    i drugiej liceum.

Uzasadnienie projektu i główne problemy do rozwiązania

W rzeczywistości, w której przyszło nam żyć, bez wątpienia dostrzec można potęgę ludzkiej myśli. Naukowcy wszystkich dziedzin przyrodniczych dokonują odkryć, o których do niedawna jeszcze nikomu się nie śniło. Postęp w dziedzinie techniki umożliwił badania najmniejszych, niewidocznych gołym okiem organizmów oraz badania najdalszych, odległych zakątków potężnego kosmosu. Obserwując rozwój nauki można by nabrać przekonania, że człowiek stał się panem przyrody. Czy zatem w tej rzeczywistości jest jeszcze miejsce dla Boga? To jedno z zasadniczych pytań, z którym musi się zmierzyć każdy naukowiec, ale pewnie też każdy myślący człowiek. Na to pytanie będziemy starali się znaleźć odpowiedź podczas realizacji projektu "Uczeni o Bogu".

Podstawowe problemy, na które postaramy się odpowiedzieć można zawrzeć w kilku pytaniach:

  • czy wytłumaczenie świata bez istnienia Boga jest możliwe?
  • czy badania naukowe prowadzą do poznania Boga, czy od Boga oddalają?
  • czy współczesna nauka przeczy istnieniu Boga?
  • czy prawdziwy naukowiec może być człowiekiem niewierzącym?
  • czy współczesnej cywilizacji technicznej potrzebna jest myśl chrześcijańska?
  • czy pomiędzy nauką i wiarą istnieje sprzeczność?

Realizując projekt "Uczeni o Bogu" będziemy szukać odpowiedzi na te pytania analizując wypowiedzi naukowców z dziedziny matematyki i nauk przyrodniczych. Za motto może posłużyć przekonanie jednego z wybitnych fizyków Maxa von Laue, że "doświadczenie prawdy naukowej jest w pewnym sensie spojrzeniem na Boga".