SIATKA GODZIN

Gimnazjum im. Matki Jadwigi Borzęckiej
Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego

zgodna z reformą programową MEN
wprowadzaną do szkół gimnazjalnych od września 2009 r.

 

 

Zajęcia edukacyjne obowiązkowe

 

Liczba zajęć tygodniowo

Klasa I

Klasa II

Klasa III

Razem

Religia

2

2

2

6

Język polski

4

5

5

14

Język angielski (w grupach)

2

3

3

8

Język niemiecki (w grupach)

2

3

3

8

Historia

2

2

2

6

WOS

1

1

-

2

Matematyka

4

4

4

12

Fizyka

2

1

1

4

Chemia

2

1

1

4

Biologia

1

2

1

4

Geografia

1

1

2

4

Informatyka (w grupach)

1

1

-

2

Zajęcia techniczne (do wyboru)

2

-

-

2

Muzyka

-

-

1

1

Plastyka

-

-

1

1

Zajęcia artystyczne (do wyboru)

2

-

-

2

Wychowanie fizyczne

4

4

4

12

Edukacja dla bezpieczeństwa

-

-

1

1

Godzina z wychowawcą

1

1

1

3

RAZEM

33

31

32

96

Zajęcia dodatkowe obowiązkowe

Retoryka

1

-

-

1

Język łaciński

-

1

-

1

Filozofia

-

-

1

1

Zwiększanie szans edukacyjnych
z języka polskiego

-

-

1

1

Zwiększanie szans edukacyjnych
z matematyki

-

-

1

1

Wychowanie do życia w rodzinie

5 godz. w roku

5 godz. w roku

5 godz. w roku

 

Edukacja czytelnicza (w ramach zastępstw)

4 godz. w roku

4 godz. w roku

4 godz. w roku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



4 kwietnia 2013
LICZENIE SÓW W SZKÓŁCE LEŚNEJ ODRZYKOŻUCH


27 marca 2013
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE NA ŚNIEGU


21 marca 2013
DZIEŃ MOTYLA - DZIEŃ WRAŻLIWOŚCI


23 lutego 2013
LEKCJA MUZEALNA W OFICYNIE KÓRNICKIEGO ZAMKU


19 lutego 2013
VI MIĘDZYSZKOLNY KONKURS O TYTUŁ MISTRZA ORTOGRAFII


12-16 stycznia 2013
ZIMOWISKO W MSZANIE GÓRNEJ


17-21 grudnia 2012
SZKOLNY JARMARK PRZEDŚWIĄTECZNY


15 grudnia 2012
IV ADWENTOWY TURNIEJ TENISA STOŁOWEGO


12 grudnia 2012
II TURNIEJ PIŁKI NOŻNEJ O PUCHAR KS. PROBOSZCZA PARAFII P.W. CHRYSTUSA SŁUGI


10 grudnia 2012
FINAŁ AKADEMII KULTURY I SZTUKI ORAZ FESTIWALU NAUK ŚCISŁYCH I PRZYRODNICZYCH


15 listopada 2012
MIĘDZYSZKOLNY TURNIEJ KOSZYKÓWKI


10 listopada 2012
WYPRAWA TERENOWA W POSZUKIWANIU NIELEGALNYCH SKŁADOWISK ŚMIECI


9 listopada 2012
94. ROCZNICA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI


15 października 2012
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ - IMMATRYKULACJA


11 października 2012
FINAŁ KONKURSU O TYTUŁ SZKOLNEGO KONSULTANTA MAPY POLITYCZNEJ ŚWIATA


9-10 października 2012
WYCIECZKA EDUKACYJNA DO CENTRUM NAUKI KOPERNIK


5 października 2012
WARSZTATY FOTOGRAFICZNE


21 września 2012
WARSZTATY ORGANIZACJI PRZESTRZENI SCENICZNEJ


12-20 września 2012
POLSKO NIEMIECKA WYMIANA MŁODZIEŻY - POZNAŃ 2012


19 września 2012
WARSZTATY TEATRALNE


7 września 2012
WARSZTATY FOTOGRAFICZNE


29 - 30 sierpnia 2012
SPOTKANIE INTEGRACYJNE W MORASKU

ROK SZKOLNY 2011/2012



29 czerwca 2012
ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2011/2012


28 czerwca 2012
PIKNIK SZKOLNY


27 czerwca 2012
DZIEŃ SPORTU


23 czerwca 2012
BAL GIMNAZJALNY 2012


16 czerwca 2012
RAJD RODZINNY DO PUSZCZYKOWA


15 czerwca 2012
DZIEŃ POLSKI


30 maja 2012 - 1 czerwca 2012
WYCIECZKA EDUKACYJNA KLAS TRZECICH GIMNAZJUM


29 -30 maja 2012
WYCIECZKA DO PELPLINA, GNIEWU I MALBORKA


24 maja 2012
DZIEŃ NIEMIECKI


17 maja 2012
ZAWODY LOTNICZE


16 maja 2012
ANGLOJĘZYCZNE WARSZTATY GRAFIKI KOMPUTEROWEJ - PROJEKTOWANIE 3D - RHINO


10 maja 2012
MIĘDZYSZKOLNY TURNIEJ SIATKÓWKI


27 kwietnia 2012
POŻEGNANIE MATURZYSTÓW I ŚWIĘTO KONSTYTUCJI 3. MAJA


marzec 2012
KONKURS FOTOGRAFICZNY "ŚWIATŁO, KOLOR, DŹWIĘK"


marzec 2012
UDZIAŁ W KONKURSIE PLASTYCZNYM "ZNAKI WIARY"


30 marca 2012
PREZENTACJA EDUKACYJNEGO PROJEKTU GIMNAZJALNEGO - TALENT SEARCHER


28 marca 2012
POKAZ TALENTÓW


26 marca 2012
DZIEŃ PATRONA


21-23 marca 2012
SZKOLNE REKOLEKCJE WIELKOPOSTNE


19 marca 2012
V MIĘDZYSZKOLNY KONKURS O TYTUŁ MISTRZA ORTOGRAFII


7 marca 2012
UDZIAŁ W SPOTKANIU KLUBU HISTORYCZNEGO IM. GEN. STEFANA ROWECKIEGO "GROTA" W POZNANIU


3 marca 2012
DRZWI OTWARTE SZKOŁY


3 - 28 marca 2012
PREZENTACJA PROJEKTU "TALENTY MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZE"


29 lutego 2012
REKOLEKCE MATURZYSTÓW W MORASKU


4 lutego 2012
STUDNIÓWKA 2012


13 stycznia 2012
UDZIAŁ W VI CYKLU WYKŁADÓW "PIĘKNO FIZYKI"


5 stycznia 2012
SPOTKANIE ABSOLWENTÓW


5 stycznia 2012
OPŁATEK SZKOLNY


4 stycznia 2012
KOLĘDOWANIE W PAŁACU ARCYBISKUPIM


19-21 grudnia 2011
SZKOLNY JARMARK BOŻONARODZENIOWY


15 grudnia 2011
TURNIEJ PIŁKI NOŻNEJ O PUCHAR KS. PROBOSZCZA PARAFII PW. CHRYSTUSA SŁUGI W POZNANIU


14 grudnia 2011
WYKŁAD NA WYDZIALE FIZYKI UAM


10 grudnia 2011
ADWENTOWY TURNIEJ TENISOWY - EDYCJA 2011


9 grudnia 2011
WYCIECZKA DO OBSERWATORIUM ASTRONOMICZNEGO UAM


8 listopada 2011
WARSZTATY BIOLOGICZNE


24 października 2011
WARSZTATY DZIENNIKARSKIE


14 października 2011
UROCZYSTOŚĆ IMMARYKULACJI - DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ


11 października 2011
ANGLOJĘZYCZNE WARSZTATY GRAFIKI KOMPUTEROWEJ


24 września 2011
FUNDACJA BIBLIOTEKA EKOLOGICZNA - TAJEMNICE CIAŁA CZŁOWIEKA


22 - 23 września 2011
V SPOTKANIE Z HISTORIĄ W INSTYTUCIE HISTORII UAM - "POWTÓKA PRZED..."


17 września 2011
ARCHIDIECEZJALNE ŚWIĘTO MŁODYCH


13 września 2011
WYCIECZKA EDUKACYJNA GIMNAZJALISTÓW - SZLAKIEM PIASTOWSKIM


2 - 3 września 2011
SPOTKANIE INTEGRACYJNE W MORASKU





więcej... ARCHIWUM 2010/2011

więcej... ARCHIWUM 2009/2010





29 - 30 sierpnia 2012
SPOTKANIE INTEGRACYJNE W MORASKU

Dnia 29 sierpnia wyjechaliśmy na wycieczkę integracyjną do Domu Rekolekcyjnego w Morasku. O godzinie 7.45 była zbiórka, a po 8.00 wyruszyliśmy spod naszej szkoły. Jechaliśmy ok.30 minut. Podczas tej podróży niektórzy zdążyli się już poznać, a niektórzy jeszcze się nie "rozkręcili".

O godzinie 8.45 wszyscy razem, i gimnazjum i liceum, staliśmy już przed Domem Rekolekcyjnym, a panie nauczycielki rozdzielały nas do pokoi. Gdy wszyscy już ulokowaliśmy się w nich, mieliśmy około godziny dla siebie. Podczas tej godziny prawie wszyscy już się poznaliśmy. Potem ok. 11.00 odbyło się spotkanie z wychowawcami, na których omówione zostały najważniejsze rzeczy oraz zasady obowiązujące w naszej nowej szkole. Następnie mieliśmy trochę czasu wolnego, mogliśmy wyjść na spacer do ogrodu, który był naprawdę ogromny! Tam integrowaliśmy się: bawiliśmy się, wygłupialiśmy i graliśmy w różne gry. Większość z nas już zdążyła się poznać, polubić... Trochę później poszliśmy wszyscy razem na spacer po lesie oraz wdrapywaliśmy się na "górę", która się tam znajdowała. Spacerowaliśmy tak przez około 3 godziny. O godzinie 18.00 mieliśmy kolację, po której sprzątały GIMBUSY z 1a i 1b, za to inni mieli czas wolny do godziny 20.00. O godzinie ósmej wieczorem zebraliśmy się wszyscy, aby obejrzeć film, a po nim pomodliliśmy się i podziękowaliśmy Bogu za ten wspaniały i radosny dzień.

Następnego dnia musieliśmy wstać skoro świt, ponieważ o 8.45 mieliśmy spotkać się w kaplicy, by pomodlić się, a następnie pójść na pyszne śniadanko. Po śniadaniu mieliśmy troszkę czasu wolnego, który spędziliśmy w ogrodzie, a o 11.00 spotkaliśmy się z panem od muzyki, by nauczyć się hymnu naszej szkoły. Następnie przedstawiono nam prezentację, którą przygotowała dla nas pani od plastyki, potem poprosiła, byśmy wpisali, jakie zajęcia w 1 i 2 semestrze wybieramy. Potem siostra Rafaela opowiadała nam o naszej patronce - Matce Jadwidze Borzęckiej. Po prezentacji przyszedł czas na spotkanie z siostrą dyrektor. Na spotkaniu tym dostaliśmy krawaty z logo szkoły. Po tym wszystkim mieliśmy czas na "złapanie oddechu" i napicie się wody z cytryną, którą specjalnie dla nas przygotowały siostry zakonne. Gdy odpoczęliśmy, musieliśmy pójść na obowiązkowe przesłuchanie do chóru szkolnego. Po "castingu" był czas wolny aż do kolacji, która była o godzinie szóstej popołudniu. A później ok. 19.00 wyjechaliśmy do Poznania. W czasie podróży pomodliliśmy się, wygłupialiśmy się, rozmawialiśmy. Gdy podjechaliśmy pod szkołę, na niektórych czekali już rodzice, którzy, gdy tylko zobaczyli swoje dziecko, zaczęli wypytywać, jak było na wyjeździe integracyjnym.

Wycieczka była bardzo udana, jedzenie wyśmienite. Dzięki temu, że mieliśmy możliwość poznania się przed rozpoczęciem roku szkolnego, łatwiej będzie nam wkroczyć w mury nowej szkoły.

uczennica klasy 1 gimnazjum



 

O godzinie 7.45 uczniowie klas I gimnazjum i I liceum, zebrali się pod budynkiem naszej szkoły, by wspólnie udać się na coroczny wyjazd integracyjny. Po wyjeździe ze szkoły autobusem, już na "dzień dobry" przywitał nas zamknięty szlaban i szukanie możliwości objazdu, gdyż dostęp do ulicy Morasko blokował... pociąg.

Na miejscu każdy poznał numer swojego pokoju oraz współlokatorów. Chwilę później Siostra przełożona domu powitała nas ciepłymi słowami oraz przybliżyła zasady panujące w domu. Pod okiem wychowawców - pani Joanny Pawłowskiej, Agnieszki Kuźmy i Justyny Nowak odbyły się spotkania klasowe, na których każdy gimnazjalista poznał swoją klasę, a licealiści zabrali się do wyboru samorządu klasowego.

Dzień mijał na bliższym poznawaniu się i integracji w klasie. Rozegrano nawet mecz piłki nożnej, gimnazjaliści kontra liceum, który mimo wątpliwości pana Tomasza Śnieguły, liceum wygrało 15:6.

Po każdym posiłku dyżury pełniła każda klasa, co oczywiście wszyscy czynili z uśmiechem, na ustach. Dwa dni minęły bardzo szybko, czy to dzięki dobrej atmosferze panującej między uczniami, czy też dzięki warunkom stworzonym przez Siostry Misjonarki Chrystusa Króla.

Pełni entuzjazmu i pozytywnej energii weszliśmy w nowy rok szkolny!

Tomasz Bańczyk, klasa I liceum


POWRÓT



7 marca 2012
UDZIAŁ W SPOTKANIU KLUBU HISTORYCZNEGO IM. GEN. STEFANA ROWECKIEGO "GROTA" W POZNANIU

 

7 marca 2012 r. uczestnicy Szkolnego Koła Armii Krajowej wraz z p. mgr Izabelą Piontek wzięli udział w spotkaniu poświęconym losom poznańskich cichociemnych. Więcej ...


12 października 2011
MAJOR LUDWIK MISIEK - O ARMII KRAJOWEJ W WIELKOPOLSCE

kliknij na zdjęcie, aby je powiększyć!

Major Ludwik Misiek urodzony w 1926 roku w Pleszewie, dowódca jednej z drużyn plutonu KEDYWU ostrowskiego inspektoratu Ostrów po raz drugi już gościł w naszej szkole. Opowiadał nam o działaniach Armii Krajowej na terenie Wielkopolski. Tym razem spotkali się z Panem Majorem wszyscy ci, którzy nie mogli uczestniczyć w spotkaniu zorganizowanym 13 kwietnia br.


25 października 2011
PROF. URSZULA HOFFMANN - GOŚCIEM W SZKOLE

kliknij na zdjęcie, aby je powiększyć!

25 października 2011 r. GOŚCILIŚMY W SZKOLE na 4 i 5 lekcji prof. Urszulę Hoffmann, wieloletnią wykładowczynię Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, byłą członkinię Szarych Szeregów, obecnie Sekretarza Poznańskiego Oddziału Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. Tematem spotkania była konspiracja harcerska w okupowanym Poznaniu. W spotkaniu wzięło udział 23 uczestników z różnych klas gimnazjalnych i licealnych.

s. Iwona Maria CR

 

 

Pod tą nazwą kryje się całe zaplecze estradowe naszej szkoły. W skład sceny młodych wchodzi zespół teatralny Carpe diem, chór i zespół instrumentalny oraz warsztat plastyki. Ich dokonania i postępy możemy podziwiać zazwyczaj na występach z okazji różnych uroczystości. Opiekunami młodych artystów są nauczycielka języka polskiego mgr Monika Koc i nauczyciel muzyki mgr Szczepan Tomczak oraz nauczycielka plastyki, mgr Justyna Góra.

 

 

Nasza szkoła prowadzi wymianę uczniów i uczennic ze szkołą w Fuldzie w środkowej części Niemiec. Wymiana odbywa się każdego roku we wrześniu. Jednego roku przyjmujemy gości z Fuldy, a drugiego wyjeżdżamy do Niemiec.

Program wymiany jest współfinansowany ze środków PNWM.

Zobacz historię naszych spotkań w fotografii...


POZNAŃ 2005

FULDA 2006

POZNAŃ 2007

FULDA 2008



POZNAŃ 2009



FULDA 2010



POZNAŃ 2012



FULDA 2013



POZNAŃ 2014



FULDA 2015

 F1FULDA 2017

 F2
FULDA 2019

 

 

Biblioteka jest międzyprzedmiotową pracownią i szkolnym ośrodkiem informacji służącym uczniom, pracownikom szkoły oraz - w zakresie wyznaczonym potrzebami pedagogizacji - rodzicom. Zbiory biblioteczne udostępniane są czytelnikom do domu (lektury, literaturę piękną, popularnonaukową) oraz na miejscu - w kąciku czytelniczym (wydawnictwa informacyjne z księgozbioru podręcznego, czasopisma i słowniki).

Biblioteka posiada około 8 tysięcy woluminów, z czego ponad 2 tysiące stanowi księgozbiór religijny. Gromadzimy: lektury podstawowe i uzupełniające, literaturę piękną, literaturę naukową i popularnonaukową, wydawnictwa informacyjne, czasopisma dla uczniów i nauczycieli, płyty DVD i CD z przydatnymi materiałami edukacyjnymi. Osobno wydzielony jest księgozbiór podręczny zawierający encyklopedie ogólne i specjalne, słowniki językowe i rzeczowe, albumy, atlasy. Zbiory biblioteki są zgodne z profilem programowym szkoły.

Księgozbiór został sklasyfikowany według Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej (UKD). Do dyspozycji czytelników dostępne są katalogi kartkowe księgozbioru: alfabetyczny i rzeczowy.

Posiadamy bogaty wybór czasopism dla uczniów: Aura, Eko Świat, Wiadomości KAI, LOVE One Another, Misyjne Drogi, Miłujcie się!, Młody Technik, National Geographic, Przyroda Polska, Świat Matematyki.

Zbiory biblioteczne stale się powiększają. Spośród nowych pozycji w ROKU RODZINY polecamy  publikacje o rodzinie.

Szczególnie polecane:

fot. Krzysztof Koc



fot. Krzysztof Koc



fot. Krzysztof Koc

 

Uczniowie naszej szkoły mają do dyspozycji nowoczesne wyposażenie, które umożliwia bardziej dogodne analizowanie problemów i łatwiejsze przyswajanie wiedzy. Nauczyciele przekazują wiedzę nie tylko w formie wykładów i pogadanek lecz także przez przeprowadzanie doświadczeń. Szkoła dysponuje boiskiem i salą gimnastyczną o wysokim standardzie. Przyszkolny ogród dendrologiczny, którym opiekują się pracownicy i studenci Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, jest wyjątkowo cennym źródłem wiedzy z dziedziny botaniki. W trosce o najlepszą jakość edukacji uczniów szkoła nieustannie wzbogaca swoją bazę dydaktyczną. Proszę kliknać na typ wyposażenia by uzyskać szczegółowe informacje. Warto także odwiedzić stronę biblioteki szkolnej, która jest międzyprzedmiotową pracownią i szkolnym ośrodkiem informacji służącym uczniom, pracownikom szkoły a także rodzicom uczniów.

 

 

Nieustanna obecność Chrystusa Eucharystycznego i Jego Matki Królowej Polski. Wszystkie troski, problemy, smutki i radości zawierza społeczność szkoły Najwyższemu przez ręce Matki, w tym miejscu.


Tu mieści się prawdziwa, niepisana historia szkoły i wykuwa się na kolanach przyszłość Młodej Polski. Tu trafi każdy, kto szuka wiernego Przyjaciela.











ps ped1 pomoc pan1 dor zaw
ABC ps ucz ABC ps RO artykuly

Bieżący rok szkolny stanie się dla nas inspiracją do zdobywania wiedzy O dziedzictwie Wielkopolski i nie tylko...

Plan Roku Wielkopolski

Zachęcamy wszystkich uczniów i rodziców do częstego odwiedzania strony internetowej regionwielkopolska.pl i poznawania naszej "Małej Ojczyzny". A w tym miejscu naszej szkolnej strony internetowej będziemy informować o planowanych i zrealizowanych przedsięwzięciach oraz zamieszczać najciekawsze recenzje filmów i książek, relacje uczniów ze spotkań, wycieczek edukacyjnych, wizyt w muzeach i innych imprez towarzyszących obchodom ROKU WIELKOPOLSKI.

Program do realizacji na godzinach wychowawczych w roku szkolnym 2014/2015
dla Szkoły Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącego


Program Wychowawczy Szkoły Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącego im. Matki Jadwigi Borzęckiej w Poznaniu

I. Pojęcie wychowania w założeniach pedagogicznych Sióstr Zmartwychwstanek

II. Cele wychowania

III. Wychowanie integralne

IV. Formy organizacyjne procesu wychowania

V. Metody Wychowania







PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM I LICEUM
im. Matki Jadwigi Borzęckiej w Poznaniu


WPROWADZENIE

W programach szkolnych, które kładły nacisk na dydaktykę, zbyt mało uwagi poświęcono wychowaniu. W ostatnim zaś dziesięcioleciu, gdy szkoła została już uwolniona od zaprogramowanej indoktrynizacji, pozostał chaos z powodu różnorodnych koncepcji, które niejednokrotnie skłaniają ku liberalizmowi. Wśród ścierających się różnorodnych modeli kulturowych młodemu człowiekowi coraz trudniej znaleźć odpowiedź na pytania dotyczące wartości i sensu życia oraz własnej tożsamości. Kryzys władzy, autorytetów, rodziny, zagrożenie ze strony sekt, grup nieformalnych, stanowi wyzwanie dla szkoły katolickiej.

Przed nami jawią się pytania:

  • jak wychowywać w XXI wieku?
  • czy można czerpać wzorce z przeszłości?
  • na ile są one sprawdzalne we współczesnej rzeczywistości?

    Odpowiedź jest jedna - wszystko, co odwołuje się do Ewangelii i wartości z niej wynikających, nie lęka się próby czasu. Szkoła nasza ma do czego się odwołać. Dziedziczy bowiem tradycję pedagogiczną Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego, które zostało powołane do pracy dydaktyczno-wychowawczej i która zdała już egzamin. Zgromadzenie, które rozwijało swoją działalność w dwudziestoleciu międzywojennym, potrafiło odpowiedzieć na znaki czasu i tworzyć własny system wychowania, który zakładał realizację celów i zadań zgodnych z duchem czasu. Można zatem mieć nadzieję, że szkoła nasza, odwołując się do tradycji wychowawczej Zgromadzenia, także odpowie na oczekiwania współczesnego społeczeństwa.

    Wychowanie odwołujące się do Ewangelii i wartości z niej wynikających rodzi kilka konsekwencji:
    • Nauczyciel musi sam rozpoznać, co jest PRAWDĄ i MIŁOŚCIĄ. Jeśli jest rozchwiany aksjologicznie, połowicznie szczery (czyli nieszczery) w swoich poszukiwaniach, sprowadza uczniów na manowce.
    • Nauczyciel musi pokochać prawdę i miłość, czyli nieustannie siebie przekraczać ku innym. Jeśli nie jest zakochany w prawdzie i miłości, skieruje wychowanków ku jakiejś rzeczywistości stworzonej lub ku sobie, głęboko ich w ten sposób deformując.
    • Wychowanie, jeśli ma być skuteczne, musi rodzić podobne pragnienia i decyzje w wychowanku. Decyzja pójścia ku prawdzie i miłości oznacza zawsze przesuwanie ciężaru swego życia poza siebie, ku innym ludziom i ku Bogu. Jeśliby wychowawca wyposażał swego wychowanka w różne życiowe umiejętności i sprawności, a pozwoliłby mu tkwić w egocentryzmie, wyrządziłby mu krzywdę.
    <font=+1>
    I. POJĘCIE WYCHOWANIA W ZAŁOŻENIACH PEDAGOGICZNYCH SIÓSTR ZMARTWYCHWSTANEK.


    Wychowanie jest procesem, zmierzającym do takiego ukształtowania wychowanka, by odkrył on prawdę o Bożej Miłości i umiał na nią odpowiedzieć; by zrozumiał Boży plan wobec siebie i pozwolił prowadzić się Słowu Boga; by odnalazł swoje miejsce wśród innych ludzi w świecie i w Kościele i by umiał im służyć; by był dobrym chrześcijaninem i obywatelem.
    Wychowanie jest służbą, która ma pomóc wychowankowi w jego rozwoju, tj. w procesie poznawania siebie, drugiego człowieka, świata i Boga; a także w procesie przemiany siebie czyli tworzenia nowego człowieka według myśli Bożej oraz w rozpoznaniu swego powołania życiowego.
    Wychowanie jest dzieleniem się umiłowaniem Prawdy i Miłości, która powoduje w wychowanku pragnienie i decyzję pójścia ku PRAWDZIE i MIŁOŚCI. <font=+1>


    II. CELE WYCHOWANIA


    Wychowanie prowadzi do:
    • rozwijania wartości ewangelicznych tak w życiu osobistym, jak i w społeczności szkolnej
    • kształtowania postaw moralnych funkcjonujących w katolickiej wspólnocie wierzących
    • formowania świadomości przynależności do Kościoła i do społeczeństwa
    • spotkania z Chrystusem
    • rozwijania talentów, jakimi Bóg indywidualnie obdarował każdego wychowanka
    • uczenia spoglądania w przyszłość z wiarą, nadzieją i odwagą
    • przyswojenia i integrowania z życiem wiary, wiedzy, umiejętności i postaw, co pomoże wychowankom jako odpowiedzialnym obywatelom efektywnie funkcjonować w Kościele i w zmieniającym się świecie
    • samowychowania i krytycznej oceny siebie oraz do pracy nad sobą
    • odpowiedzialności za własny wzrost
    • szacunku dla wartości intelektualnych i krytycznego spojrzenia na rzeczywistość
    • kształtowania postawy zrozumienia, szacunku i uznania wartości innych kultur
    • formowania świadomości obowiązku życia w harmonii z całym stworzeniem
    • inspirowania twórczości we wspólnocie szkolnej
    • przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi
    • ochrony przed negatywnym wpływem mediów i sekt
    • życia we wspólnocie i dla wspólnoty, świadomego uczestnictwa w życiu społecznym; podejmowania zadań i odpowiedzialności w rodzinie, społeczności lokalnej, w Kościele, w ojczyźnie i w świecie.
    <font=+1>

    III. WYCHOWANIE INTEGRALNE


    Realizację powyższych celów zapewnia wychowanie integralne. Obejmuje ono wszystkie sfery osobowości człowieka i wszystkie aspekty życia. Wychowanie dotyczy zatem formowania intelektu, woli, serca i ciała; wartości; relacji międzyludzkich i relacji z Bogiem. Wychowanie integralne implikuje zatem określoną strukturę wychowania, a mianowicie:
    • wychowanie religijne i moralne
    • wychowanie do życia wartościami
    • wychowanie intelektu i woli
    • wychowanie emocjonalne
    • wychowanie estetyczne i kulturowe
    • wychowanie patriotyczne
    • wychowanie społeczne
    • wychowanie fizyczne


    1. Wychowanie religijne

      Zadania Środki
      • Wdrożenie do życia modlitwy, liturgii i życia sakramentalnego, do kształtowania więzi z Bogiem, uwzględniając w tym wielką rolę Maryi
      • Budzenie szacunku dla wartości duchowych
      • Kształtowanie umiejętności rozeznawania i podejmowania decyzji w duchu Ewangelii
      • Wychowanie przez ewangelizację i ewangelizacja przez wychowanie
      • Wychowanie do wspólnoty Kościoła
      • Wychowanie do ekumenizmu
      • Utwierdzanie świadomości przynależności do wspólnoty Ludu Bożego i zjednoczenia z Chrystusem w Chrzcie Świętym, co determinuje postawy, zachowania, metody pracy, styl kontaktów osobowych
      • Animowanie życia religijnego przez inicjowanie wspólnej modlitwy, uczestnictwo w życiu liturgicznym i sakramentalnym oraz nawiedzenie Najświętszego Sakramentu w kaplicy szkolnej
      • Rozpoczynanie i kończenie zajęć szkolnych wspólną modlitwą
      • Organizowanie w ramach Ośrodka Duszpasterskiego Młodzieży:
        • rekolekcji rocznych
        • dni skupienia
        • pielgrzymek oraz innych form pomocy duszpasterskiej
      • Stała opieka lub współpraca z kapłanem - kapelanem szkoły i spowiednikiem
      • Uczestnictwo w Eucharystii organizowanej w szkole
      • Udostępnienie wychowankom kaplicy szkolnej
      • Katecheza
      • Udostępnienie w widocznym dla wszystkich miejscu kalendarza liturgicznego i kształtowanie życia szkoły zgodnie z jego charakterem, udostępnienie bieżącej liturgii Słowa
      • Studium Biblii, historii Kościoła, podstaw teologii

       
    2. Wychowanie moralne

      Zadania Środki
      • Wychowanie sumienia
      • Wychowanie do pracy nad sobą, umiejętności krytycznej samooceny, pracy nad przemianą własnego charakteru, wyzwalania się z egoizmu, odwagi do stawania w prawdzie o sobie
      • Wychowanie do dobroci
      • Wychowanie do postawy pokory, ofiary i służby oraz innych wartości ewangelicznych
      • Wychowanie do prawdy i uczciwości
      • Wychowanie do pracy i odpowiedzialności
      • Wychowanie do szacunku dla drugiego człowieka i świata jako dzieła Bożego
      • Wychowanie zmierzające do określenia własnej tożsamości i poczucia wewnętrznej integracji
      • Praktyka Sakramentu pojednania, nabożeństw pokutnych, pomocy w rachunku sumienia
      • Rozmowa, perswazja, przykład
      • Złożona ocena z zachowania uwzględniająca samoocenę i ocenę grupy rówieśniczej
      • Praktykowanie różnych form pomocy charytatywnej w otoczeniu szkoły
      • Praktykowanie pomocy koleżeńskiej w nauce
      • Włączanie do wspólnoty klasowej jednostek niepełnosprawnych celem szczególnego uwrażliwienia na nie wszystkich wychowanków
      • Racjonalny rozkład zajęć szkolnych i pozaszkolnych
      • Zlecanie samodzielnych zadań do wykonania i rozliczanie z nich
      • Stwarzanie sytuacji wymagających samookreślenia, np. w konfrontacji ze środowiskiem o innym światopoglądzie, wierze, kulturze lub w dyskusjach na te tematy np. po obejrzeniu filmów czy w wyniku zaobserwowanych zjawisk życia społecznego

       
    3. Wychowanie do życia wartościami

      Zadania Środki
      • Kształtowanie prawidłowych, obiektywnych sądów o ocen
      • Kształtowanie postawy roztropności
      • Kształtowanie sposobu rozeznawania rozumem wartości, które mają być najpierw zaakceptowane, potem przyswajane
      • Ukazywanie wielkich możliwości, a jednocześnie ograniczeń rozumu ludzkiego
      • Ukazywanie, że między wiarą i rozumem nie ma sprzeczności, rozum służy poznawaniu prawd wiary
      • Racjonalizacja procesu nauczania
      • Dyskusje kształcące obiektywizm, sztukę argumentacji, krytykę, sąd, ocenę (np. na lekcjach języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie)
      • Studium filozofii chrześcijańskiej, logiki, matematyki, gramatyki łacińskiej jako sztuki myślenia
      • Zapoznawanie z najnowszymi osiągnięciami techniki, wprowadzenie do szkoły nowoczesnych pomocy, multimediów
      • Nauczanie informatyki, kontrolowany dostęp do internetu, kółko informatyczne dla zainteresowanych
      • Ukazywanie sylwetek uczonych i filozofów, którzy byli (są) ludźmi wiary, szukanie autorytetów

       
    4. Wychowanie intelektu

      Zadania Środki
      • Wychowanie do samodzielnego wypowiadania swoich myśli, opinii i sądów
      • Wychowanie do krytycznej oceny sytuacji, opinii, poglądów
      • Kształtowanie umiejętności perspektywicznego myślenia i przewidywania
      • Wychowanie do celowego i świadomego działania
      • Kształtowanie umiejętności tworzenia wielkich syntez
      • Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów intelektualnych
      • Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, przekazywanie gruntownej wiedzy oraz wdrażanie do samodzielnej pracy
      • Wszczepianie w umysły młodzieży idei: patriotycznych, religijnych i społecznych
      • Nauczanie problemowe
      • Wdrażanie do myślenia krytycznego, perspektywicznego, spokojnego, naukowego

       
    5. Wychowanie woli

      Zadania Środki
      • Wychowanie do ciągłego wysiłku przemiany siebie, do autoformacji
      • Wychowanie do umiejętności określania hierarchii zadań i wartości
      • Kształtowanie umiejętności gospodarowania czasem, organizacji pracy
      • Kształtowanie umiejętności zaangażowania się w służbie idei
      • Wychowanie do dokonywania samodzielnych wyborów
      • Związek między wolnością a prawem
      • Praktyka Sakramentu pojednania
      • Zachęcanie do niewielkich choćby ćwiczeń ascetycznych, umiejętności wyrzeczenia na rzecz innych
      • Tworzenie planów pracy klasy, poszczególnych uczniów, krótko- i długoterminowych i rozliczania z nich
      • Konsekwentne egzekwowanie zobowiązań uczniów (nie jest to równoznaczne ze stosowaniem kar i nagród)
      • Systematyczne sprawdzanie prac klasowych i domowych, wdrażanie do systematyczności
      • Zlecanie zadań kształtujących systematyczność i dojrzałość, wykorzystanie np. ćwiczeń słownikowych w nauczaniu języków obcych
      • Kształcenie odpowiedzialności przez zlecenie funkcji społecznych w klasie i w szkole
      • Trening sportowy jako sposób ćwiczeń woli
      • Troska o higienę i zdrowie jako element ćwiczeń woli

       
    6. Wychowanie emocjonalne

      Zadania Środki
      • Rozpoznawanie swoich uczuć, umiejętności panowania nad nimi i kierowania nimi
      • Kształtowanie równowagi emocjonalnej, umiejętności opanowywania nastrojów i humorów
      • Kształtowanie dojrzałego pojęcia miłości, która nie jest kwestią uczucia, lecz wyrazem postawy, woli zaangażowanej przez ofiarę i służbę w dobro drugiego człowieka
      • Kształtowanie wrażliwości oraz delikatności i subtelności reakcji, zachowań
      • Kształtowanie umiejętności współodczuwania, współczucia
      • Kierowanie uczuć ku wyższym wartościom, ku ideałom
      • Kształtowanie umiejętności emocjonalnego wzmacniania motywacji pracy
      • Wykorzystywanie uczuć w pracy nad doskonaleniem moralnym, nabywaniem cnót
      • Modyfikowanie uczuć polegające na pogłębianiu uczuć dodatnich przy jednoczesnym osłabianiu uczuć ujemnych i budzeniu nowych
      • Działanie integracyjne - lekcje wychowawcze, wycieczki, dni skupienia, wspólne uczestnictwo w kulturze
      • Rozwiązywanie problemów klasowych w obrębie własnego środowiska danej klasy
      • Przygotowywanie do życia w rodzinie uwzględniające przekaz wiedzy z zakresu psychologii
      • Wnikanie wychowawcy w sytuację rodzinną wychowanków i dostosowywanie działań w indywidualny sposób
      • Rozmowy uwrażliwiające wychowanków wzajemnie na siebie, uczące dostrzegać drugiego człowieka
      • Praca w kołach zainteresowań rozwijających i kształcących zamiłowania
      • Nagradzanie jako wzmacnianie pozytywnej motywacji
      • Ukazywanie pozytywnych wzorców osobowych w rzeczywistości współczesnej, historii i literaturze
      • Prezentowanie ideałów narodowych, religijnych i społecznych

       
    7. Wychowanie estetyczne i kulturowe

      Zadania Środki
      • Ukazywanie związków między pięknem i dobrem, estetyką i etyką
      • Kształtowanie wrażliwości estetycznej
      • Wprowadzenie w dziedzictwo kultury
      • Odkrywanie piękna przyrody i świata jako dzieła Bożego, ukazywanie kontemplacji piękna jako środka prowadzącego do Boga, ukazywanie piękna liturgii, sztuki, muzyki, architektury sakralnej
      • Ewangelizowanie kultury
      • Kształtowanie umiejętności wypowiedzi publicznej
      • Wyzwalanie i kształtowanie zdolności twórczych
      • Zapoznanie z zasadami retoryki
      • Kształtowanie gustu, smaku, zainteresowań
      • Kształtowanie wyobraźni
      • Wychowanie do zachowań estetycznych, estetycznej organizacji przestrzeni, środowiska, troski o piękno najbliższego otoczenia, domu, szkoły, miejsca pracy, własnego wyglądu, stroju
      • Ukazywanie moralnego piękna bohaterów historycznych i literackich, świętych oraz przesłania wielkiej literatury
      • Systematyczne i stosowne do wieku zapoznawanie z dziedzictwem kultury na lekcjach języka polskiego, historii, historii sztuki, w czasie lekcji muzealnych, wycieczek
      • Uczestnictwo w kulturze - zaplanowana edukacja teatralna, muzyczna (koncerty), artystyczna (wystawy)
      • Troska o piękno ojczystego języka
      • Ukazywanie aspektów sakralnych kultury, zwłaszcza w czasie wycieczek (architektura, sztuka)
      • Udostępnienie dobrze zaopatrzonej w różnorodne wydawnictwa biblioteki szkolnej, troska o rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, przywrócenie prymatu książki jako środka kształtującego wyobraźnię
      • Zaplanowana turystyka krajowa i zagraniczna - poznawanie kultury innych krajów i narodów
      • Zajęcia wyzwalające możliwości twórcze, lekcje wychowania plastycznego i koło plastyczne, modelarskie, koło informatyczne
      • Teatr szkolny
      • Stwarzanie możliwości słuchania muzyki klasycznej jako środka szczególnego budzenia wrażliwości estetycznej (dostosowanie repertuaru do wieku wychowanków)
      • Chór szkolny
      • Stwarzanie możliwości nauki gry na instrumentach na lekcjach wychowania muzycznego i zajęciach pozalekcyjnych
      • Nauka tańca
      • Umiejętne (wybiórcze) korzystanie z przekazów medialnych (video, film, internet), które często paraliżują wyobraźnię lub proponują negatywne wzorce i zachowania
      • Troska o estetyczne przeżycie liturgii (przygotowanie liturgii, wystroju pomieszczenia, szat liturgicznych, muzyki i śpiewu, staranny przekaz słowa, itd.)
      • Strój szkolny codzienny i świąteczny, kształtowanie poczucia odpowiedniego wyglądu stosownie do sytuacji, pory dnia, zajęcia, towarzystwa
      • Troska o estetykę postawy i gestów
      • Troska o pomieszczenia szkolne i wykorzystanie ich zgodnie z przeznaczeniem

       
    8. Wychowanie patriotyczne

      Zadania Środki
      • Pogłębianie i umacnianie w uczniach świadomości narodowej
      • Kształtowanie szacunku i miłości do narodowego dziedzictwa, wartości, kultury narodowej, historii, literatury, języka, bohaterów narodowych
      • Przekazywanie i pielęgnowanie tradycji narodowych oraz budzenie entuzjazmu dla wszystkiego, co było i jest wielkie w narodzie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec Ojczyzny
      • Praca nad wykorzenieniem wad narodowych
      • Kultywowanie tradycji narodowych, poznawanie ziemi ojczystej i kultury narodu oraz wspominanie bohaterów narodowych
      • Szczególne akcentowanie rocznic patriotycznych, między innymi:
        • Odzyskania Niepodległości (11 XI 1918)
        • Komisji Edukacji Narodowej (14 X 1773)
        • Konstytucji 3 Maja (3 V 1791)
        • Powstania Wielkopolskiego (27 XII 1918)
        • Poznańskiego Czerwca (28 VI 1956)
      • Organizowanie wycieczek, które odgrywają istotną rolę w procesie poznawania ziemi ojczystej i kultury narodu
      • Zwrócenie szczególnej uwagi na wychowanie patriotyczne w nauczaniu historii i literatury ojczystej:
        • podczas lekcji historii akcentowanie patrzenia na wydarzenia jako na zjawiska życiowe łączenie teraźniejszości z przyszłością przez logiczne wiązanie faktów, podkreślanie ich związków przyczynowych oraz zachowanie ciągłości historycznej
        • podczas lekcji języka polskiego budzenie w uczniach ducha obywatelskiego i formowanie sumienia społecznego poprzez ukazywanie związku zachodzącego pomiędzy literaturą ojczystą a dziejami ojczystymi
      • Lekcje języka polskiego, historii, katechezy, historii sztuki, geografii
      • Troska o czystość i poprawność języka polskiego
      • Ukazywanie bohaterów narodowych
      • Starannie dobrany kanon lektur szkolnych, odzwierciedlający wartości narodowej kultury
      • Modlitwa za ojczyznę

       
    9. Wychowanie społeczne

      Zadania Środki
      • Wychowanie do poczucia odpowiedzialności za innych, za środowisko, wspólnotę, szkołę, małą i wielką ojczyznę
      • Wychowanie do postawy szacunku i tolerancji
      • Kształtowanie postawy otwarcia się na drugich
      • Wychowanie do samorządności
      • Uczenie wspólnej refleksji na temat problemów współczesnego świata i wdrażanie do twórczego zaangażowania w przemianę rzeczywistości
      • Uwrażliwianie i zachęcanie do działań na rzecz ubogich, niepełnosprawnych, odrzuconych
      • Formacja liderów
      • Zapobieganie patologii społecznej, podejmowanie działań prewencyjnych
      • Kształcenie przyjaźni
      • Wychowanie do życia w rodzinie
      • Udział w działalności szkoły samorządów uczniowskich: szkolnego i klasowych działających na podstawie własnych statutów
      • Działalność samorządów:
        • wychowanie do odpowiedzialności za dobro wspólne,
        • wychowanie do utrzymania karności i dyscypliny w szkole i poza nią,
        • wychowanie do odpowiedzialnej samodzielności w podejmowaniu inicjatywy i w realizowaniu zamierzonych działań.
      • Lekcje wiedzy o społeczeństwie i historii, języka polskiego, biologii i geografii (aspekt ekologii) oraz wychowania do życia w rodzinie
      • Redagowanie gazety szkolnej
      • Zapewnienie dostępu do prasy i kierowanie przez wychowawców jej wyborem i lekturą
      • Działanie służebne na rzecz środowiska lokalnego
      • Uczestnictwo w parlamencie młodzieży
      • Uczestnictwo w różnorodnych spotkaniach międzyszkolnych
      • Działalność grupy pomocy charytatywnej bądź podejmowanie działań charytatywnych w szczególnych okresach, np. przed świętami
      • Nauka języków obcych jako ważnych środków komunikacji społecznej

       
    10. Wychowanie fizyczne

      Zadania Środki
      • Troska o zdrowie i rozwój fizyczny
      • Troska o higienę i bezpieczeństwo
      • Profilaktyka zdrowotna i rehabilitacja, działania korekcyjne
      • Stworzenie możliwości szlachetnego sportowego współzawodnictwa, wykorzystanie moralnych aspektów sportu
      • Troska o poznanie zasad funkcjonowania własnego organizmu
      • Popularyzowanie idei olimpijskiej
      • Lekcje wychowania fizycznego prowadzone zgodnie z programem dla określonego wieku
      • Działalność szkolnego koła sportowego
      • Gimnastyka korekcyjna
      • Uczestnictwo w szkolnych i międzyszkolnych zawodach sportowych
      • Zapewnienie odpowiedniego sprzętu sportowego
      • Szczególna troska o dzieci chore, dobre poinformowanie zespołu pedagogicznego o trwałych schorzeniach lub wadach rozwojowych wychowanków i przygotowanie do udzielenia ewentualnej pomocy
      • Lekcje przygotowania do życia w rodzinie uwzględniające aspekt samoobserwacji organizmu
      • Szkolenie sanitarne uczniów
      • Racjonalna turystyka (także organizowanie sobotnich rajdów pieszych lub rowerowych)
      • Wykorzystanie form stosowanych w harcerstwie
      • Troska o higienę pracy (pomieszczeń szkolnych, organizacji czasu pracy)
      • Prelekcje i pogadanki organizowane w ramach godzin wychowawczych dotyczące szkodliwości uzależnień, źle pojętej bioenergoterapii, homeopatii itp.
      • Przestrzeganie zasad BHP, przeszkolenie wszystkich pracowników szkoły w zakresie BHP, systematycznie przeprowadzana kontrola zabezpieczeń urządzeń i pomieszczeń
    <font=+1>

    IV. FORMY ORGANIZACYJNE PROCESU WYCHOWANIA

    Proces wychowania realizowany jest nie tylko w ramach zajęć dydaktycznych. Istnieje wiele jeszcze innych możliwości rozszerzania wpływu wychowawczego. Celowi temu służą uroczystości szkolne i rocznice patriotyczne, praca w zespołach, wycieczki, pielgrzymki, obozy, sport i rekreacja, działalność Wspólnoty Młodzieży Zmartwychwstańskiej ODRODZENIE.

    1. Uroczystości i rocznice patriotyczne obchodzone w sposób uroczysty w szkole:
          1.1. Uroczystości szkolne:
          • Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego (przebiegają zgodnie z ceremoniałem szkolnym, przygotowują je uczniowie klas wyznaczonych przez Radę Pedagogiczną)
          • Opłatek (uczniowie i nauczyciele spotykają się na opłatku w pierwszych dniach po przerwie świątecznej Bożego Narodzenia)
          • Dzień Patrona Szkoły (25 marzec)
          • Immatrykulacja
          • Pożegnanie absolwentów
          • Dzień Dyrektorski
          • Dzień Komisji Edukacji Narodowej

          1.2. Praca w zespołach:

          W ramach Uczniowskiego Samorządu Szkolnego oraz Samorządów Klasowych funkcjonują następujące zespoły:
          • Zespół pomocy Koleżeńskiej
          • Zespół Organizowania Imprez
          • Zespół Redakcyjno - Dekoracyjny
          • Zespół Porządkowy

          1.3. Samorząd Szkolny:
          • sposób powoływania Zespołów Samorządu Szkolnego określa Statut Samorządu Uczniowskiego,
          • poszczególne Zespoły opracowują regulamin własnej działalności, określający cel działalności Zespołu, metody pracy Zespołu, formy organizacyjne działalności Zespołu oraz plan pracy Zespołu na cały rok,
          • regulaminy pracy Zespołów zostają zatwierdzone przez Dyrektora Szkoły.

          1.4. Samorządy klasowe:
          • Zespoły klasowe zostają powołane we wrześniu na pierwszej godzinie wychowawczej,
          • poszczególne Zespoły opracowują regulamin własnej działalności określający cel działalności Zespołu, metody pracy Zespołu, formy organizacyjne działalności Zespołu oraz plan pracy Zespołu na cały rok,
          • regulaminy pracy Zespołów klasowych zatwierdza wychowawca klasy i kopię regulaminów Zespołów klasowych przekazuje Dyrektorowi Szkoły.

          1.5. Wycieczki

          Nieoceniony wymiar wychowawczy obok aspektu dydaktycznego mają wycieczki szkolne. Wychowują do samodzielności, współodpowiedzialności, podporządkowania się regułom i poleceniom, rozwijają zmysł organizacyjny i uspołeczniają.
          • Zezwolenie na organizowanie wycieczek wydaje Dyrektor Szkoły. Podstawą do wydania zezwolenia jest wcześniejsze umieszczenie wycieczki w planie dydaktyczno - wychowawczym szkoły i w kalendarium roku szkolnego, przedstawienie celu i programu wycieczki, preliminarza oraz listy uczestników, potwierdzenia noclegów itp.
          • Wycieczki szkolne, organizowane w czasie trwania roku szkolnego są rozumiane jako wędrówki śladami polskimi, np. Krasińskiego i Świętochowskiego po ziemi ciechanowskiej (Opiniogóra i Gołotczyzna), powstania styczniowego w Warszawie, Piastów w Wielkopolsce, Sienkiewicza i Żeromskiego do Oblęgorka i Kielc itd.
          • Wycieczki przedmiotowe (kilkugodzinne lub jednodniowe) wiążą się z określonym celem dydaktyczno - wychowawczym (zwiedzanie wystawy, zakładu pracy, uczelni itp.). Za organizację i przebieg tej wycieczki pełną odpowiedzialność ponosi nauczyciel przedmiotu.
          • Każda wycieczka przed wyjazdem winna być starannie przygotowana merytorycznie i organizacyjnie (znajomość celu wycieczki, opis wartości poznawczych: historii, kultury i przyrody regionu, który ma być obiektem zwiedzania; wspólne z uczniami ustalenie rozkładu dnia, reguł i norm jakim należy się przyporządkować, planowane formy wypoczynku itp.).
          • W wycieczce nie może brać udziału uczeń zawieszony w prawach ucznia lub mający ocenę niedostateczną i sprawiający kłopoty wychowawcze.
          • Podczas pobytu na wycieczce każdy dzień rozpoczyna się i kończy wspólną modlitwą, w niedzielę cała wspólnota uczestniczy we Mszy Św., posiłki rozpoczynane są i kończone wspólnie, we wszystkich przypadkach obowiązuje punktualność.
          • Po powrocie z wycieczki przeprowadzana jest refleksja na temat osiągnięcia celów wycieczki, ocena wycieczki i formułowanie wniosków.

          1.6. Pielgrzymki

          Program wychowawczy Liceum uwzględnia także możliwość organizowania pielgrzymek zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Na ten cel przeznacza się wakacje letnie.

          Pielgrzymka oprócz zwiedzania, zaspokojenia ciekawości, rozszerzenia wiedzy historycznej, geograficznej i przyrodniczej oraz rekreacji - co jest przede wszystkim celem wycieczek - stawia na pierwszym miejscu świadomą ofiarę połączoną z trudem pielgrzymim i modlitwą, udział w sakramentach świętych i słuchanie Słowa Bożego.


          1.7. Obozy

          W programie wychowawczym szkoły przewiduje się również organizowanie obozów:
        1.  
          • integracyjno - rekolekcyjnego
            Jest on organizowany (jeżeli pozwalają na to warunki) w miesiącu wrześniu dla uczniów klas pierwszych. Biorą w nim udział uczniowie, wychowawca klasy i Dyrektor Szkoły. Celem obozu integracyjno - rekolekcyjnego jest doświadczenie wspólnoty wiary.
          • językowego
            Jego celem jest pogłębianie znajomości nauczanego w szkole języka obcego. Obóz językowy może być zorganizowany w ciągu roku szkolnego, jak i podczas wakacji. Jeżeli obóz językowy odbywa się w czasie trwania zajęć szkolnych, biorą w nim udział uczniowie, którzy z innych przedmiotów nie mają oceny niedostatecznej.
          • rekolekcyjno - wypoczynkowego
            "Wakacje z Bogiem" organizowane są podczas letnich wakacji lub w czasie przerwy semestralnej zimowej. Oprócz wypoczynku fizycznego "Wakacje z Bogiem" zapewniają młodzieży także możliwość pogłębienia życia duchowego.

          1.8. Sport i rekreacja

          Rozwijają wśród młodzieży zdrową ambicję, przejawiającą się we współzawodnictwie, poczuciu odpowiedzialności moralnej, zdyscyplinowaniu, koleżeńskości.

          Liceum będzie dążyć do uformowania spośród uczniów drużyny sportowej, która może się rozwijać w zakresie wybranej przez siebie dyscypliny sportu.

          Prezencja, kultura bycia i kształtowanie odpowiednich relacji interpersonalnych domaga się, by w zakres programu wychowania wchodziły także lekcje rytmiki i nauka tańca towarzyskiego.


        1.9. Wspólnota Młodzieży Zmartwychwstańskiej ODRODZENIE
        • wspólnota ODRODZENIE działa wg własnego statutu
        • we wspólnocie tej mogą funkcjonować następujące sekcje:
          • liturgiczna
          • muzyczna
          • misyjna
          • kulturalno - artystyczna
          • sportowa
          • charytatywna
        • działalność pozalekcyjna uczniów może skupiać się w zespołach zainteresowań.


    V. METODY WYCHOWANIA


    Podobnie jak w procesie dydaktycznym skuteczność wychowania zależy od stosowanych metod. W związku z powyższym szkoła realizuje następujące metody wychowania: metoda świadectwa, metoda kontaktu osobistego, metoda ideału, metoda zaufania, metoda rozmowy w cztery oczy.

    1. Metoda świadectwa
      Wszyscy pracownicy szkoły dają świadectwo miłości Boga i bliźniego, przywiązania do Ojczyzny i zaangażowania społecznego, daleko wykraczające poza zasięg dobrze przeprowadzonej lekcji. Nauczyciel oddziałuje na ucznia "całym sobą". Jego ubiór, postawa zewnętrzna i kultura bycia przemawiają do uczniów bardziej niż słowa.
       
    2. Metoda kontaktu osobistego
      Pełna harmonijna formacja jest możliwa dzięki kontaktowi osobistemu nauczyciela z uczniami. Nauczyciel wykorzystuje różne okazje, by nawiązać kontakt z uczniami, służąc im również poza zajęciami lekcyjnymi swoją wiedzą i doświadczeniem.
       
    3. Metoda ideału
      Polega na ukazywaniu wartości i wychowanie do samodzielnego wyboru. Metoda ta zakłada akceptację przejawów samodzielności, a także wychowania do odważnego wypowiadania swych sądów oraz rozwijania umiejętności argumentowania i bronienia swego zdania. Wiąże się z tym konieczność budzenia wśród uczniów trwałych i mocnych przekonań (tylko takie argumenty są celowe, które płyną z przekonań).
       
    4. Metoda zaufania
      Współistnienie wymagań przy jednoczesnym daleko posuniętym zaufaniu. Zaufanie nie wyklucza dyscypliny, stawiania wymagań i egzekutywy. Zaufanie musi być obustronne. Dlatego szczególny nacisk jest położony w szkole na ściąganie. W naszym liceum traktuje się ściąganie jako złamanie zasady zaufania nauczyciela, jako kradzież stopnia i oszustwa koleżanek i kolegów. Zgodnie z powyższym w przypadku dwukrotnego złamania zasady zaufania uczeń zostaje zawieszony w prawach, a nawet może być usunięty ze szkoły.
       
    5. Metoda rozmowy w cztery oczy
      Rozwiązywanie nieporozumień i konfliktów osobowych za pośrednictwem rozmowy w cztery oczy. Uczeń ma prawo do poszanowania własnej godności i ochrony jej bez względu na osiągane wyniki w nauce. Ma również prawo do bycia życzliwie traktowanym. Wszelkie formy upokarzania ucznia są zabronione.
       
    6. Metoda aktywizacji
      • karta aktywności ucznia
        Wspólnoty nie można budować bez osobistego zaangażowania każdego z jej członków. Karta aktywności jest sposobem monitorowania i zachętą do takiego zaangażowania. Liczy się zaangażowanie w pracę samorządu, w przygotowanie wycieczek i uroczystości szkolnych, w promocję szkoły, pomoc słabszemu koledze w przygotowaniu się do klasówki, pracy kontrolnej itp.: nawiązanie kontaktu z domem dziecka lub innym ośrodkiem pomocy społecznej. Stan karty aktywności ma bezpośrednie przełożenie na ocenę z zachowania. Do karty aktywności mają zastosowanie przepisy zawarte w Przewodniku Ucznia (trzy adnotacje zmazują pochwały jakie uczeń otrzymał).

    * * * * * * *

    W zamyśle naszym Liceum im. Matki Jadwigi Borzęckiej ma być szkołą, w której każdy uczeń jest ważny, zauważany i znany. Dlatego na poszczególnych poziomach nauczania nie przewiduje się więcej niż dwie lub trzy 20 - 24 osobowe klasy. Dzięki temu dyrektor i każdy z oddanych młodzieży nauczycieli będzie mógł znać każdego ucznia z imienia, nazwiska i z twarzy. Będzie mógł nawiązać z nim dialog, ponieważ tylko w dialogu może dokonywać się wychowanie.

    Program wychowawczy będzie skuteczny, jeżeli każdego roku poddawany będzie ocenie:
    1. na ile został zrealizowany w jego wymiarze ogólnym lub w tej części, w której został przyjęty na radzie pedagogicznej na początku roku szkolnego,
    2. w jakim stopniu jest aktualny w zmieniającej się sytuacji polskiego szkolnictwa.



    S. dr Eleonora Henschke
    Dyrektor Szkoły     

    Poznań, dnia 1 września 2002 r.

 

Strona 6 z 7

 

Synergia logo 3

2023 1

kalen

1 2021
 

PROMOCJA 2
 

banerzdalnaUE pion


 

Nasi partnerzy

 

 

© Strony internetowe w Joomla - Poznań :: SOLmedia.pl 2013